~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.........................................................Σελίδα για την εκπαίδευση, την παιδεία, τον πολιτισμό, την λαογραφία............
..................................................................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή , την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού. Στη φράση εγκύκλια παιδεία η λέξη παιδεία χρησιμοποιείται με την εξής σημασία: «Ο κύκλος των γνώσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει να δίνονται και να καλλιεργούνται με τη διδασκαλία και συνεπώς να αποτελούν το αντικείμενο της παιδείας».

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση του όρου, "παιδεία" ορίζουμε τη μετάφραση των πολιτιστικών στοιχείων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια του συστήματος στο πολιτιστικό επίπεδο που έχει επιτευχθεί απ' την προηγούμενη γενιά και ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα παλινδρόμησης σε παλαιότερα στάδια............. Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~

 my-tips-collection
......................................"Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"

**

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
«O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό…».......................... Γκαίτε
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

θεματα

Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013

«Δεν έχουμε χρήματα ούτε για να φάμε» λένε Κύπριοι φοιτητές

Ζητούν δωρεάν σίτιση στις φοιτητικές εστίες - Συγκέντρωση στην κυπριακή πρεσβεία και συναυλία συμπαράστασης



Σε απόγνωση βρίσκονται οι Κύπριοι φοιτητές στην Αθήνα μετά τις εξελίξεις στην Κύπρο και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς τους, με αποτέλεσμα κάποιοι που δεν αντιμετώπιζαν πριν οικονομικά προβλήματα να μην έχουν ούτε να φάνε.

Οι περισσότεροι από τους 2.500 φοιτητές που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της πρωτεύουσας πέρασαν το τριήμερο συγκεντρωμένοι σε σπίτια, όπου ο καθένας έφερνε και από κάτι για να το μαγειρέψουν.

Οι φοιτητές, που άλλοτε έκλειναν ραντεβού σε γνωστά μπαράκια ή κανόνιζαν εκδρομές, μετά τις δραματικές εξελίξεις στην Κύπρο φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, ενώ κάποιοι από αυτούς ήδη δεν έχουν ούτε ένα ευρώ στην τσέπη και ζουν από σήμερα με δανεικά από τους συμφοιτητές τους.

Οι φοιτητές είναι παγωμένοι, καθώς δεν έχουν χρήματα να αντιμετωπίζουν την καθημερινότητά τους, ενώ κάποιοι από αυτούς δεν είχαν ποτέ νιώσει τέτοιο φόβο.

«Πολλοί συμφοιτητές μου λάμβαναν χρήματα κάθε εβδομάδα από τους γονείς τους και όχι μηνιαία», με αποτέλεσμα να έχουν ήδη πρόβλημα, λέει ο πρόεδρος της Εθνικής Φοιτητικής Ένωσης Κυπρίων Παναγιώτης Σωφρονίου. Ο Παναγιώτης που σπουδάζει Ιατρική στην Αθήνα, μεταφέρει ήδη τον φόβο των Κυπρίων συμφοιτητών του για το αν θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. «Τα οικονομικά προβλήματα είναι ήδη έκδηλα», λέει ο φοιτητής, «με αποτέλεσμα κάποιοι φίλοι μου να μην μπορούν να πληρώσουν το ενοίκιο και το φαγητό τους».

Οι Κύπριοι φοιτητές πέρασαν όλο το τριήμερο διαβάζοντας τις ειδήσεις στο Ιnternet και κολλημένοι στο ΡΙΚ ΣΤΑ, όπως λέει χαρακτηριστικά ο Κύπριος φοιτητής. «Οι γονείς μας μας μεταφέρουν ένα κλίμα αγωνίας και πανικού, κυρίως για την επόμενη ημέρα. Για το λόγο αυτό, σήμερα, Τρίτη, θα πραγματοποιήσουμε συγκέντρωση έξω από την κυπριακή πρεσβεία ζητώντας δωρεάν σίτιση και διαμονή από τις φοιτητικές εστίες. Επίσης θα φτιάξουμε Ταμείο Στήριξης και Αρωγής για τους φοιτητές που δεν έχουν ούτε να φάνε και για το λόγο αυτό οργανώνουμε συναυλία στις 4 Απριλίου στο Γκάζι».

Τις δραματικές ώρες που περνούν οι Κύπριοι φοιτητές περιγράφει και ο Κωστής Αντωνιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Φοιτητών Δράσις ΚΕΣ, παράταξη που χαρακτηρίζεται ως ανεξάρτητη. Ο Κωστής επισημαίνει ότι πολλοί φίλοι του αντιμετωπίζουν πρόβλημα στο να πληρώσουν το νοίκι, καθώς οι γονείς τους δεν τους έχουν στείλει χρήματα, ενώ ήδη κάποιοι δεν έχουν ούτε να φάνε και συγκεντρώνονται σε σπίτια και μαγειρεύουν ρεφενέ.
Ήδη πάντως, με πρωτοβουλία της πρυτάνεως κ. Αναστασίας Σαλή - Παπασαλή, οι Κύπριοι φοιτητές του Ιονίου Πανεπιστημίου που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα -λόγω της δυσχερούς κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η Μεγαλόνησος- θα σιτίζονται δωρεάν στο φοιτητικό εστιατόριο για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος.
Τη δαπάνη της χρηματοδότησης αυτής της πρωτοβουλίας η πρύτανις θα την καλύψει προσωπικά από τη μισθοδοσία της.

Ως εκ τούτου, οι Κύπριοι φοιτητές καλούνται να προσέρχονται στο Τμήμα Φοιτητικής Μέριμνας από την Τρίτη 26 Μαρτίου, από τις 10:00 π.μ. μέχρι και τις 17:00 μ.μ. προκειμένου να καταγραφούν και να ξεκινήσει άμεσα η δωρεάν σίτισή τους.

Η κοινότητα του Ιονίου αριθμεί περίπου 70 Κυπρίους φοιτητές, εκ των οποίων κάποιοι ήδη σιτίζονται δωρεάν. Η πρύτανις, σε μία πρωτοφανή κίνηση, επισημαίνει ότι « η ψυχολογία των φοιτητών είναι πολύ κακή, καθώς βρίσκονται μακριά από την οικογένειά τους, ενώ πολλά παιδιά έχουν χρήματα, απλώς δεν μπορούν να τα πάρουν». Η κ. Παπασαλή επισημαίνει με νόημα: «Ελπίζω να μου φθάσει ο μισθός για όλους. Εμείς πάντως μεγαλώσαμε. Σημασία έχει η νέα γενιά».

Περισσότερα: «Δεν έχουμε χρήματα ούτε για να φάμε» λένε Κύπριοι φοιτητές | E-Radio.gr Blog

Η απόπειρα ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης: μια νομιμοπολιτική προσέγγιση


Η στρατηγική της ιδιωτικοποίησης στην ανώτατη εκπαίδευση δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα με την ακύρωση της αναθεωρητικής διαδικασίας υπό την πίεση των φοιτητικών κινητοποιήσεων. Το πλέγμα των διατάξεων του ελληνικού Συντάγματος που απαγορεύει την ίδρυση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από ιδιώτες  καθιερώνει τη λειτουργία των ΑΕΙ υπό τη μορφή των ΝΠΔΔ με πλήρη αυτοδιοίκηση και χαρακτηρίζει τους καθηγητές τους ως δημόσιους λειτουργούς θα παραμείνει εν ισχύ τουλάχιστον μέχρι το 2014. Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν η νίκη αυτή του φοιτητικού κινήματος μπορεί να ξεπερασθεί μέσα από μια διασταλτική ερμηνεία των συνταγματικών διατάξεων ή μέσα από τις διατάξεις του κοινοτικού δικαίου ή αν αντίθετα παράγει μια κρίση στην κυβερνητική πολιτική ή πολλώ δε μάλλον στην αστική στρατηγική για την ανώτατη εκπαίδευση.

Ως προς το πρώτο ερώτημα και παρά τους νομικούς λεονταρισμούς του Υπουργού Παιδείας, το πλέγμα των συνταγματικών διατάξεων δεν επιτρέπει σε καμία περίπτωση την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Δεν επιτρέπει καν την ίδρυση κρατικών ΑΕΙ υπό την μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) τα οποία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Ακόμα και στην περίπτωση που ένα ΑΕΙ ιδρυθεί με την πρωτοβουλία άλλου ΝΠΔΔ, όπως η Εκκλησία ή οι Δήμοι ή κατόπιν δωρεάς ιδιώτη ή άλλου φυσικού προσώπου (π.χ. της ΓΣΕΕ) οφείλει να λάβει τη μορφή του ΝΠΔΔ, κατόπιν εκδόσεως σχετικού π.δ., οι καθηγητές του θα είναι δημόσιοι λειτουργοί και θα αυτοδιοικείται πλήρως . Πέραν αυτού, οι αποφάσεις των οργάνων του θα υπόκεινται στον έλεγχο νομιμότητας του Υπουργού Παιδείας, ενώ κατ’αρχήν οι δαπάνες του τακτικού τουλάχιστον προϋπολογισμού τους θα υπόκεινται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το σύνολο αυτών των διατάξεων είναι αρκετά ασφυκτικό, έτσι ώστε να αποτρέπει την ίδρυση ΑΕΙ από ιδιώτες ή φορείς που επιθυμούν να επενδύσουν στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης είτε για να αποκομίσουν κέρδος, είτε για να παράγουν εξειδικευμένα στελέχη για την πλήρωση των αναγκών τους. Πέραν του υψηλού κόστους, η σύσταση ΑΕΙ δομικά προσανατολισμένων προς την εκπλήρωση αναγκών συγκεκριμένου φορέα (όπως π.χ. οι εκκλησιαστικές ακαδημίες ) έρχονται σε σύγκρουση με τις συνταγματικές διατάξεις που καθιερώνουν την πλήρη αυτοδιοίκηση ως θεσμική εγγύηση της επιστημονικής ελευθερίας. Είναι βέβαια διαφορετικό το ζήτημα πώς μέσω οικονομικών πιέσεων ένα ΑΕΙ μπορεί εν τοις πράγμασι να προσδεθεί στις ανάγκες ενός ή περισσοτέρων επενδυτών.


______________________________

ΟΥΤΟΠΙΑ Επιθεώρηση Θεωρίας και Πολιτισμού

Τεύχος: 
 Τεύχος 81
http://www.u-topia.gr/issues/81/89

Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2013

«Ψαλιδίζονται» οι εισακτέοι στα Παιδαγωγικά Τμήματα


ΑΙΤΙΑ Η ΔΡΑΣΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Ψαλιδίζονται οι θέσεις εισακτέων στα Παιδαγωγικά τμήματα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος εξαιτίας των ελάχιστων διορισμών που γίνονται στα δημοτικά σχολεία της χώρας.

Η οικονομική κρίση και κατ' επέκταση τα ελάχιστα κονδύλια που διατίθενται για διορισμούς στην εκπαίδευση έχουν «δέσει» τα χέρια της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, η οποία προσπαθεί να καλύψει τα κενά που δημιουργούνται σε εκπαιδευτικούς με αναπληρωτές, ωρομισθίους και επιστροφή δασκάλων που έχουν πάρει απόσπαση στις σχολικές αίθουσες. Μαζί με το σχέδιο «Αθηνά», που φέρνει συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών, το υπουργείο Παιδείας προχωρεί στον επανακαθορισμό του αριθμού των εισακτέων, ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν στη χώρα για διορισμούς.

«Ψαλιδίζονται» οι εισακτέοι στα Παιδαγωγικά Τμήματα
«Χαμένοι» από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα είναι σίγουρα όσοι στοχεύουν στα Παιδαγωγικά τμήματα, τα οποία προσελκύουν χιλιάδες υποψηφίους, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι αριστούχοι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περσινή χρονιά και παρά το γεγονός ότι οι υποψήφιοι γνώριζαν ότι οι διορισμοί στα δημοτικά σχολεία γίνονται πλέον με το... σταγονόμετρο «ψήφισαν» κατά χιλιάδες τις Παιδαγωγικές σχολές. Ο συνολικός αριθμός των πρώτων προτιμήσεων για όλες τις κατηγορίες των υποψηφίων (γενική σειρά και ειδικές κατηγορίες, όπως τρίτεκνοι, πολύτεκνοι και κοινωνικά κριτήρια) έφτασε και για τις εννέα σχολές τις 5.556. Ωστόσο, ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων που δήλωσαν -ώστε και σε χαμηλότερη σειρά στο μηχανογραφικό- ένα Παιδαγωγικό τμήμα ξεπέρασε τους 11.000.
Αναφορικά με τις βάσεις εισαγωγής, η υψηλότερη σημειώθηκε στο τμήμα της Αθήνας (17.731) και ακολούθησε το τμήμα του Αριστοτελείου με 17.415 μόρια.
Στις υπόλοιπες 7 σχολές, οι βάσεις δεν ήταν απλησίαστες, καθώς κυμάνθηκαν μεταξύ 13.847 (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) έως 16.410 (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας).
«Ψαλιδίζονται» οι εισακτέοι στα Παιδαγωγικά Τμήματα
Η μείωση των θέσεων πάντως, η οποία αναμένεται να επηρεάσει και τα εννέα τμήματα, θα αυξήσει τον ανταγωνισμό των υποψηφίων και είναι πολύ πιθανό να ωθήσει τις βάσεις προς τα πάνω.
Πού παρατηρείται η μεγαλύτερη ζήτηση
Η μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρήθηκε στο τμήμα της Αθήνας, όπου 1.156 υποψήφιοι της γενικής σειράς και 583 των ειδικών κατηγοριών το σημείωσαν στο μηχανογραφικό δελτίο ως πρώτη προτίμηση.
Στη δεύτερη θέση, από πλευράς πρώτων προτιμήσεων, βρίσκεται το τμήμα της Θεσσαλονίκης με 1.480. Μάλιστα σε αυτή τη σχολή, ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων που τη δήλωσαν -ανεξαρτήτως σειράς- έφτασε τους 11.179.
Οι λιγότερες πρώτες προτιμήσεις σημειώθηκαν στο τμήμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα) με 133.
Στρατιές ανέργων
Στην... ουρά για διορισμό 11.058 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί
Μια δύσκολη χρονιά έρχεται για τους νέους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαί- δευσης, οι οποίοι περιμένουν να διοριστούν, καθώς οι προβλέψεις για τις προσλήψεις είναι εξαιρετικά δυσοίωνες, τόσο για τις μόνιμες θέσεις όσο και για αυτές των αναπληρωτών. Ανάλογες δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν και οι υποψήφιοι που θα λάβουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα Παιδαγωγικά τμήματα, καθώς θα βρεθούν αντιμέτωποι τόσο με τη μείωση στον αριθμό των εισακτέων όσο και με την άνοδο στις βάσεις. Ήδη αυτήν τη στιγμή 11.058 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί, πτυχιούχοι Παιδαγωγικών τμημάτων είναι άνεργοι. Αριθμός που φέτος θα αυξηθεί, καθώς οι προσλήψεις θα είναι, όπως δείχνουν τα πράγματα, για το σχολικό έτος 2013-14 και πάλι μηδενικές. Η πολιτική που ακολουθήθηκε με τις υπερβολικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και τμημάτων, ο περιορισμός των εκπαι- δευτικών αδειών, η κατάργηση γραφείων εκπαίδευσης κ.ά. για την εξοικονόμηση πόρων οδήγησαν σε μια άνευ προηγουμένου περικοπή και στις προσλή- ψεις εκπαιδευτικών. Όπως μας υπογραμμίζει ο αιρετός του ΚΥΣΠΕ Βασίλης Παληγιάννης, σύμφωνα με τα στοιχεία του αρμόδιου τμήματος του υπουργείου Παιδείας το σύνολο των υποψήφιων δασκάλων και νηπιαγωγών στους πίνακες αναπλη- ρωτών για το σχ. έτος 2012-13 έχει ως εξής:
ΠΕ 70 Δασκάλων
ΠΕ 60 Νηπιαγωγών
Με μόρια
2.219
4.309
Χωρίς μόρια
5.051
4.417
Σύνολο
7.270
8.726
Από αυτούς έως τις 11/2/2013 εργάζονται 3.334 (2.781 ΓΛΚ και 553 ΕΣΠΑ) και 1.604 νηπιαγωγοί (1.559 ΓΛΚ και 5 ΕΣΠΑ).
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, 3.936 δάσκαλοι και 7.122 νηπιαγωγοί εγγεγραμμένοι στους πίνακες αναπληρωτών είναι εκτός σχολείου.11.058 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί, πτυχιούχοι Παιδαγωγικών τμημάτων είναι άνεργοι. Σύμφωνα με τον κ. Παληγιάννη, «οι προβλέψεις και για το 2013-14 είναι δυσοίωνες, αφού προβλέπονται μηδενικοί μόνιμοι διορισμοί και ελάχιστες προσλήψεις αναπληρωτών.
Επομένως ο αριθμός των άνεργων δασκάλων και νηπιαγωγών θα αυξηθεί σημαντικά. Το μεγάλο στοίχημα για όλους μας θα πρέπει να είναι η επιστροφή της ελπίδας στις ζωές όλων αυτών των ανθρώπων. Αυτό προϋποθέτει πως οι κυβερνώντες, τα πολιτικά κόμματα και ολόκληρη η κοινωνία θα συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα επένδυσης στην εκπαίδευση. Θα συνειδητοποιήσουν πως η παιδεία αποτελεί την κύρια υποδομή για το μέλλον της χώρας μας και η νέα γενιά εκπαιδευτικών μπορεί να συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης σ' ένα καλύτερο αύριο της πατρίδας μας».
Και όμως η κατάσταση δεν ήταν έτσι μέχρι πριν από τρία χρόνια . Γι' αυτό και χιλιάδες παιδιά διεκδικούσαν μια θέση στις Παιδαγωγικές σχολές, γνωρίζοντας ότι πριν καλά καλά πάρουν το πτυχίο τους θα καταφέρουν να διοριστούν στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Και κάπως έτσι οι βάσεις εκτοξεύθηκαν στα ύψη, με αποτέλεσμα να εισάγονται στις Παιδαγωγικές σχολές μόνο αριστούχοι.
Είναι οι ίδιοι αριστούχοι που κατάφεραν και τέλειωσαν άμεσα τις σπουδές τους και τώρα περιμένουν με αγωνία στην ουρά μήπως και καταφέρουν να διοριστούν, κάτι όμως που δεν φαίνεται πιθανό για πολλά χρόνια ακόμη, ενώ στο μεταξύ ο αριθμός τους όλο και θα αυξάνεται με τους νέους αποφοίτους κάθε χρονιάς.
Εξέλιξη διορισμών
Για να καταλάβει κάποιος πόσο έχουν έρθει τα πάνω κάτω, θα πρέπει να πούμε ότι από το 1990 έως το 2005 διορίστηκαν 27.435 δάσκαλοι . Από το 2005 έως το 2010 διορίστηκαν 8.387 δάσκαλοι. Συνολικά δηλαδή ο αριθμός των διοριστέων δασκάλων από το 1990 έως και το 2010 (20ετία) είναι: 35.822.
Ενώ οι προσλήψεις αναπληρωτών την πενταετία 2005-2010 έφτασε τα 17.527 άτομα. Ο αριθμός πρόσληψης αναπληρωτών διατηρείται σταθερός εκείνη την εποχή, αφού κατά μέσο όρο διορίζονται ως αναπληρωτές περίπου 3.500 δάσκαλοι κάθε έτος.
Δυστυχώς όμως στο εξής (χωρίς κανείς να γνωρίζει για πόσα ακόμη χρόνια) οι διορισμοί θα γίνονται με το σταγονόμετρο λόγω της οικονομικής κρίσης και βέβαια της αύξησης των ορίων συνταξιοδότησης, της μείωσης των αποσπάσεων και των εκπαιδευτικών αδειών, την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, το κλείσιμο μικρών σχολείων, τη μείωση μαθητών λόγω δημογραφικού προβλήματος, τη μείωση των συνταξιοδοτηθέντων, καθώς την τελευταία 20ετία έχουν διορισθεί περίπου 36.000 δάσκαλοι, την περικοπή πρόωρων συντάξεων (μητέρες με ανήλικα) κ.ά.
Οι πρώτες προτιμήσεις, οι θέσεις εισακτέων και οι βάσεις εισαγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πρώτες προτιμήσεις γενικής
Πρώτες προτιμήσεις ειδικών κατηγοριών
Σύνολο πρώτων προτιμήσεων
Συνολικός αριθμός προτιμήσεων
Θέσεις εισακτέων γενικής σειράς
Βάσεις εισαγωγής
Κρήτης (Ρέθυμνο)
262
169
431
6.306
153
15.319
Θεσσαλίας (Βόλος)
228
109
337
8.624
121
16.410
Αθήνας
1.156
583
1.739
9.557
180
17.731
Ιωαννίνων
240
148
388
10.086
207
15.916
Πάτρας
355
211
566
8.449
171
16.376
Θράκης (Αλεξανδρούπολη)
170
97
267
7.468
234
14.506
Αιγαίου (Ρόδος)
145
70
215
6.093
189
13.847
Θεσσαλονίκης
959
521
1.480
11.179
180
17.415
Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)
82
51
133
6.639
126
14.743
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ 1990 - 2005
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ
1990-91
2.661
1991-92
912
1992-93
1.064
1993-94
1.149
1994-95
683
1995-96
998
1996-97
2.100
1997-98
2.172
1998-99
3.283
1999-00
1.432
2000-01
867
2001-02
2.965
2002-03
2.891
2003-04
2.120
2004-05
2.138
Σύνολο διορισμών 15ετιας
27.435
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΤΗΝ 5ΕΤΙΑ 2005-2010
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ
2009-2010
3505
2008-2009
3337
2007-2008
3851
2006-2007
3762
2005-2006
3072
Γενικό Σύνολο 5ετίας
17527
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ - ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ


___________________________
*από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ
www.ethnos.gr

η άλλη Ελλάδα...η ξεχασμένη...αλλά αληθινή: Η ελληνική γλώσσα… θα καταντήσει ελληονοαγγλική

η άλλη Ελλάδα...η ξεχασμένη...αλλά αληθινή: Η ελληνική γλώσσα… θα καταντήσει ελληονοαγγλική: Μίσος πολιτικό για την ελληνική γλώσσα… Η θλιβερή κατάσταση στην οποία περιήλθε η δημοτική γλώσσα, δεν οφείλεται σε λόγους γρ...

Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2013

Δημήτρης Μαρωνίτης Πανεπιστημιακός, Συγγραφέας-μεταφραστής

Ο Συγγραφέας της Εβδομάδας

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι. Γουστάρει την Αθήνα. Ανέκαθεν τη γούσταρε. 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη, αλλά τα τελευταία χρόνια ζω στην Αθήνα. Στην πρωτεύουσα βρέθηκε πρώτη φορά η οικογένειά μου το 1971, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αλλάξουμε στέκια, κυνηγημένοι καθώς ήμασταν από τη Χούντα. Εγώ κατέβηκα στην Αθήνα το '72, αλλά εκείνη τη φορά δεν απέφυγα τη σύλληψη. Επέστρεψα στη συμπρωτεύουσα το 1975, όπου πραγματικά έζησα ονειρικά τα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια – δεν ξεχνώ τις διαδρομές ανάμεσα στο πανεπιστήμιο και το σπίτι μου, στη Γρηγορίου Παλαμά. Ο κόσμος ήταν άλλο πράμα τότε στο πανεπιστήμιο, διάβαζε, ενδιαφερόταν για τα πάντα, συζητούσε. Βγήκαν, επίσης, σπουδαίες δουλειές, όπως το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας που ιδρύσαμε μαζί με τον Τάσο Χρηστίδη, με τον οποίο δουλέψαμε μαζί και συστηματικά για πολλά χρόνια.
 Ωστόσο, πάντοτε επέστρεφα στην πρωτεύουσα, κάνοντας μια λοξοδρόμηση στις σπουδές μου, τα πρώτα φοιτητικά μου χρόνια αλλά και αργότερα, κάθε φορά που συνέτρεχε ουσιαστικός λόγος. Τη γουστάρω την Αθήνα. Ανέκαθεν τη γούσταρα, αφού την έχω συνδέσει με αξέχαστες εικόνες, υπέροχους περιπάτους και καταβυθίσεις στις κλειστές αίθουσες του θεάτρου ή του σινεμά. Όταν, όμως, ακούω ότι το Παγκράτι, από το οποίο δεν φεύγω ποτέ, αφού από εδώ ευοδώνεται άνετα αυτό το πηγαινέλα με τα πόδια, ήταν κάποτε εστία αστικού πολιτισμού, με πιάνει το παράπονο. Είναι κρίμα να βλέπεις πόσο πολύ έχει αλλάξει ή πόσο πολύ έχει μεταλλαχθεί η κατάσταση στο κέντρο, αν και κάτι έχει αρχίσει να υποφαίνεται από κάποιους ανθρώπους – με τα σχέδια πεζοδρόμησης και ανάπλασης. Γενικότερα, πάντως, προσπαθώ να μην εμπλακώ στο δίλημμα Θεσσαλονίκη-Αθήνα, το οποίο ποτέ μου δεν ασπάστηκα. Ακόμα, όμως, και τώρα παθαίνω συγκινησιακό πατατράκ κάθε φορά που επιστρέφω στη Θεσσαλονίκη και αντικρίζω τη σχετική ταμπέλα στην είσοδο της πόλης.
 Η Αθήνα, ωστόσο, με βολεύει – ταιριάζει με τη μοναξιά μου και με τα αυστηρά μου ωράρια. Λατρεύω τον κινηματογράφο. Πηγαίνω στο Έμπασσυ σχεδόν καθημερινά με τα πόδια. Πρόσφατα, είδα το Πρόσωπο της Ομίχλης του Λόζνιτσα και εντυπωσιάστηκα με την απερίγραπτη λιτότητα και τις εξαιρετικές εικόνες – ένα αριστούργημα που κάλλιστα θα συνέκρινα με τις ταινίες του Ταρκόφσκι. Γενικότερα, έχω δει σχεδόν όλες τις ταινίες που κυκλοφορούν τελευταία, αρχής γενομένης από το Λίνκολν, που δεν με ενθουσίασε, ούτε καν σε επίπεδο ερμηνείας – ποτέ μου δεν μπόρεσα να ασπαστώ τη φανατική μίμηση του προσωπείου. Αλλά ούτε και η Άννα Καρένινα με εξίταρε, παρά τα θεατρικού τύπου ευρήματα και το σχετικά ακριβές σενάριο του Στόπαρντ. 
Αυτή, πάντως, που δεν θα ξεχάσω είναι ο Ιούλιος Καίσαρας των αδελφών Ταβιάνι, που σε εντυπωσιάζει με τη σκηνοθετική φρεσκάδα και την πρωτοτυπία από ανθρώπους προχωρημένης ηλικίας. Το Μετά το Μάη, όμως, είναι που με κέρδισε και με συγκίνησε πραγματικά για μια εποχή που μας έχει σημαδέψει ανεξίτηλα. Είναι παλιό το χούι μου με τη μετάφραση. Έτσι ξεκίνησα ως πανεπιστημιακός δάσκαλος, μεταφράζοντας και διδάσκοντας Ηρόδοτο, και προχώρησα με Όμηρο, Ησίοδο και Σοφοκλή και λίγο Σαπφώ. Με αυτά τα αρχαιοελληνικά ερεθίσματα κινήθηκα και στη νεοελληνική ποίηση, προσπαθώντας να ανιχνεύσω σε μείζονες ποιητές, όπως ο Καβάφης, ο Σεφέρης και ο Ρίτσος, ελληνικές παραφράσεις –ας τις πούμε έτσι– αρχαιοελληνικών προτύπων, θεμάτων και μύθων, που μερικές φορές είναι εντυπωσιακές ως προς την προκλητική τους απόκλιση σε σχέση με αυτό που δίνει το πρότυπο αλλά και το απείκασμα του προτύπου. Κοντά σε αυτό είναι ο Σεφέρης, αν και πιο συντηρητικός από τον Ρίτσο, ο οποίος είναι πανέξυπνα προκλητικός. Περισσότερο ανατρεπτικός, πάντως, είναι ο Καβάφης – χαρακτηριστικό είναι το πώς μετέτρεψε την «Ιθάκη» από τόπο προορισμού σε συμβολικό ταξίδι. 
Εν πάση περιπτώσει, πιστεύω στη μετάφραση, αφού δεν είναι παρά ένα καθημερινό μέσο συνεννόησης και επικοινωνίας, στον βαθμό που πάντα μεταφράζουμε ο ένας τα λόγια του άλλου. Το μυαλό δεν είναι μηχανή αντιγραφής αυτού που ακούμε και λέμε. Επομένως, με την ευρεία έννοια της λέξης η μετάφραση είναι μια διαρκής λειτουργία βίωσης και συμβίωσης. Η εμφάνιση και έκδοση των δυο βιβλιαρίων 24+2 Ιλιαδικές Παρομοιώσεις σε δική μου μετάφραση και με δικό μου πρόλογο και επίλογο από τις εκδόσεις Άγρα αλλά και του Αίαντα του Σοφοκλή, πάλι σε δική μου μετάφραση, από το ΜΙΕΤ είναι μια απάντηση στην αύξουσα ύφεση και υποβάθμιση της κριτικής συνολικότερα. Ίσως, μάλιστα, να έπρεπε να αρχίσω να κρίνω εγώ τα έργα μου υποδειγματικά, μήπως κάποιοι ακολουθήσουν τη μέθοδο και αντιληφθούν τη λειτουργία της. Εσκεμμένα πρόσθεσα δύο παρομοιώσεις στις ήδη γνωστές 24 που περιλαμβάνονται στην Ιλιάδα, γιατί θεωρώ ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως «γέφυρες» – «γέφυρες εισόδου» και «γέφυρες εξόδου» από τον κανόνα, καθώς κινούνται πέρα από κάθε φαντασία με την πρωτοτυπία τους. Υπάρχει δε μία παρομοίωση που για μένα εξεικονίζει το εναέριο δρομολόγιο στην ποίηση του μέλλοντος: «Πώς ταξιδεύει ο νους του ανθρώπου, που έχουν δει τα μάτια του πολλές χώρες της γης, και τώρα αναπολώντας σκέφτεται να 'μουν εκεί; Μήπως εκεί; Και πάει ο νους του σε πολλά – τόσο γοργά πετώντας η σεβάσμια Ήρα, στα απόκρημνα του Ολύμπου φτάνει». Εξίσου συγκλονιστικός όμως είναι και ο Αίαντας, ειδικά όσον αφορά τη μέθοδο ανταπόκρισης των κειμένων, όπως την αποκαλώ περιγράφοντας την εσωτερική συνομιλία ανάμεσα στα κείμενα. Ο Σοφοκλής παίρνει, φερ' ειπείν, ένα μεγάθεμα από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια και το κάνει πιο μπάσταρδο και πιο δραματικό, του αλλάζει, τολμώ να πω, κυριολεκτικά τα φώτα. Το βλέπουμε στη σκηνή της ανταλλαγής των όπλων ή της αυτοκτονίας. Εκεί, δηλαδή, όπου προηγουμένως στον αρχαίο κόσμο ήταν ξεκάθαρο το πεδίο των εχθρών και των φίλων, τώρα για πρώτη φορά υπάρχει μια υπέροχη σύγχυση. Ο Αίαντας είναι το πρώτο εμφυλιακό, μεταπολεμικό δράμα που δείχνει πόσο ρευστά είναι τα όρια ανάμεσα στα φιλικά και εχθρικά στρατόπεδα, κάτι που δεν σταματάμε ποτέ να σκεφτόμαστε ούτε σήμερα. Απογοητεύτηκα πλήρως με την Οδύσσεια του Ουίλσον.
 Κατάφερε να εξαφανίσει εντελώς την ιστορία της Οδύσσειας και αντ' αυτού, σχεδόν αυτιστικά, να χρησιμοποιήσει τον χώρο για σκοπούς εντελώς εστετίστικους. Μακάρι να μπορούσε, έστω, να αποσπάσει τα σκοτεινά σημεία που μετατρέπουν την Οδύσσεια από παραμύθι σε μεγαλειώδες έπος, αλλά ούτε αυτό το είδα. Το μόνο καλό είναι ότι ο κόσμος πραγματικά τρέχει να δει την Οδύσσεια, έστω και σε αυτή την παραποιημένη εκδοχή. 
Η απάντηση, ίσως, μπορεί να έλθει από την Ιλιάδα που ετοιμάζει με μεράκι και αγάπη αυτή την εποχή ο Στάθης Λιβαθινός με δεκαπέντε νέα παιδιά, όλο ζωντάνια, που σε κερδίζουν πραγματικά με την απερίγραπτη αθωότητά τους και το ταλέντο τους σε τέτοιο βαθμό, που η εκφορά του λόγου τους φτάνει να μετασχηματίζει ακόμα και την εξωτερική τους εμφάνιση. Αν πετύχει το εγχείρημα αυτό, δεν θα είναι μόνο η δικαίωση του Λιβαθινού αλλά και η δική μου. Μακάρι! Θα είναι πραγματικά ένα από τα ωραιότερα δώρα της ζωής μου. 

 Οι 24 +2 Ιλιαδικές Παρομοιώσεις, σε μετάφραση, πρόλογο και επίλογο Δημήτρη Μαρωνίτη, κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα και ο Αίαντας του Σοφοκλή, πάλι σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη, από το ΜΙΕΤ. 


___________________
Πηγή: www.lifo.gr

Παρασκευή, 8 Μαρτίου 2013

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας Μάρτιος 2013

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας Μάρτιος 2013

Σας προσκαλολύμε στο YouTube : Ενημέρωση για το Ralli (Raising Awareness of Language Learning  Impairments) Πατήστε ΕΔΩ
1o  VIDEO  στη διεύθυνση http://youtu.be/3Vs15gU7jAM   και  την διεύθυνση : "http://www.youtube.com/embed/3Vs15gU7jAM?list=PLA1D4A5FA200622A7"
2o VIDEO  στη διεύθυνση :http://www.youtube.com/watch?v=eSYKisWEQr4,   έχει τον τίτλο «It’s ok to ask for help” και μπορείτε να βάλετε τους υπότιτλους και ρυθμίσετε το μέγεθός τους πατώντας το εικονίδιο των υποτίτλων πάνω στην μπάρα της αναπαραγωγής.
Δείτε περισσότερα στην ιστοσελίδα:

Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2013

Δίωξη καθηγητή από διευθύντρια και Χρυσή Αυγή


Απολογούμενος βρίσκεται καθηγητής του 30ού Γυμνασίου Κυψέλης διότι επέτρεψε σε μαθήτρια του από την Πολωνία να απαντήσει στη μητρική της γλώσσα σε διαγώνισμα Γεωγραφίας!

Το παιδί που φοιτά στην Α’ Γυμνασίου και δυσκολεύεται πολύ στα ελληνικά, ρώτησε τον καθηγητή του αν μπορεί να απαντήσει τις ερωτήσεις τού διαγωνίσματος στα πολωνικά. Ο καθηγητής γνωρίζοντας τις αντικειμενικές δυσκολίες του παιδιού και σεβόμενος την επιθυμία του να συμμετάσχει στην τάξη με όλες του τις δυνάμεις, επέτρεψε στο κορίτσι να γράψει στα πολωνικά. Οποίο αμάρτημα για τους... ελληναράδες μεταναστοφάγους. Ακούς εκεί να γράψει στα πολωνικά; «Αίσχος» για την ελληνική εκπαίδευση. Να δώσει εξηγήσεις ο καθηγητής. Αν το ζητούσε η Χρυσή Αυγή θα ήταν σίγουρα επικίνδυνο και αποκρουστικό, αλλά και εντελώς αναμενόμενο. Το θέμα όμως αποκτά τελείως διαφορετικές διαστάσεις, όταν το ζητά η διευθύντρια του σχολείου!
Ποιος θα δώσει λόγο που τόσα παιδιά έμειναν αβοήθητα, να κάνουν τα βουβά πρόσωπα μέσα στις τάξεις, επειδή το θέλει η δημοσιονομική προσαρμογή και η Χρυσή Αυγή;
Η κυρία αυτή έκανε καταγγελία στην αρμόδια διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αυτή με τη σειρά της, αντί να «πετάξει» στον κάλαθο των αχρήστων την καταγγελία, για να μην πούμε τίποτα άλλο, διενεργεί προκαταρκτική έρευνα. Η πρόθεση, λέει, είναι να μπει η υπόθεση στο αρχείο. Διόλου δεν ησυχάζουμε, ακόμη κι αν είναι αυτή η εξέλιξη. Ο συγκεκριμένος καθηγητής έπρεπε να είναι πρότυπο και να βραβευτεί για την ευαισθησία που έδειξε απέναντι σε ένα παιδί που δεν μιλάει ελληνικά, αλλά έχει δικαίωμα να καθίσει στα θρανία. Το παιδί που αντιμετωπίζει και τον εφιάλτη της ανεργίας, καθώς και οι δύο γονείς του είναι άνεργοι, πάλεψε για το δικαίωμά του να μην είναι παρίας μέσα στην τάξη. Όχι, δεν ήθελε να δώσει λευκή κόλλα, ήθελε να γράψει αυτά που ήξερε και δεν μπορούσε. Και ο καθηγητής το εκτίμησε και της έδωσε τη δυνατότητα να γράψει στη γλώσσα της. Στη συνέχεια πήρε το γραπτό της, το μονόγραψε, άλλωστε δεν γνωρίζει πολωνικά για να το διορθώσει και της έβαλε στο τρίμηνο τη βάση. Για να μην είναι και η τάξη Καιάδας…
Το «έγκλημα» του καθηγητή απασχόλησε και τηλεοπτικό πάνελ στο οποίο μετείχε και ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος.
Κι έτσι τώρα ο καθηγητής πρέπει να παλέψει για να πείσει ότι δεν ήθελε να μολύνει την ελληνική (γλώσσα και φυλή), ότι απέναντί του έχει ένα παιδί που παλεύει για μόρφωση και ζωή, χωρίς εφόδια. Αλήθεια, πού πήγαν οι τάξεις υποδοχής; Πού πήγαν οι τάξεις εκμάθησης των ελληνικών; Ποιος θα δώσει λόγο που τόσα παιδιά έμειναν αβοήθητα, να κάνουν τα βουβά πρόσωπα μέσα στις τάξεις, επειδή το θέλει η δημοσιονομική προσαρμογή και η Χρυσή Αυγή; Ποιος θα τολμήσει να αξιολογήσει τον καθηγητή αυτόν και τόσους άλλους που μπαίνουν σε τάξεις και πρέπει να διδάξουν και να βαθμολογήσουν παιδιά που δεν γνωρίζουν ελληνικά; Αλλά είναι δικαίωμά τους αναφαίρετο και κατοχυρωμένο από όλες τις συμβάσεις να καθίσουν στα θρανία, όπως και τα συνομήλικά τους ελληνόπουλα. Είναι εξοργιστικό ότι αντί να απολογηθούν όλοι αυτοί, γίνεται έρευνα για τον καθηγητή, που αν η υπόθεσή του μπει στο αρχείο, πρέπει να χρωστάει χάρη στην υπηρεσία. Αν, από την άλλη, δοθεί συνέχεια, ο άνθρωπος αυτός, με βάση το νέο πειθαρχικό, μπορεί να τεθεί σε διαθεσιμότητα. Και η διευθύντρια του σχολείου να συνεχίσει, όπως καταγγέλλει η Γ' ΕΛΜΕ Αττικής, να δημιουργεί κλίμα αρνητικό και να τρομοκρατεί τους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, η τοπική ένωση των καθηγητών αναφέρει ότι έχουν γίνει πολλαπλές αναφορές σε βάρος της από πολλούς εκπαιδευτικούς. Αλήθεια, τι έγιναν αυτές οι αναφορές; Τις εξέτασε η διοίκηση ή προέχει η υπόθεση του καθηγητή που προτίμησε μια κόλλα στα πολωνικά από ένα λευκό χαρτί;


Ημερομηνία: 04/03/2013
Πηγή: ΑΥΓΗ - Π. ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ
www.avgi.gr