~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.....................Σελίδα για την εκπαίδευση, την παιδεία, τον πολιτισμό, την λαογραφία............
..................................................................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή , την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού. Στη φράση εγκύκλια παιδεία η λέξη παιδεία χρησιμοποιείται με την εξής σημασία: «Ο κύκλος των γνώσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει να δίνονται και να καλλιεργούνται με τη διδασκαλία και συνεπώς να αποτελούν το αντικείμενο της παιδείας».

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση του όρου, "παιδεία" ορίζουμε τη μετάφραση των πολιτιστικών στοιχείων, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η διάρκεια του συστήματος στο πολιτιστικό επίπεδο που έχει επιτευχθεί απ' την προηγούμενη γενιά και ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα παλινδρόμησης σε παλαιότερα στάδια............. Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Θέματα παιδείας

Δευτέρα, 25 Μαΐου 2015

Mε Αρχαία Ελληνικά και Μαθηματικά συνεχίζονται οι Πανελλαδικές

   Πανελλαδικές   
 
 Σ τα μαθήματα κατεύθυνσης, Αρχαία και Μαθηματικά, εξετάζονται σήμερα Δευτέρα οι περίπου 100.000 υποψήφιοι, διεκδικώντας 68.345 θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με τα μαθήματα μεγαλύτερης βαρύτητας συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις στα Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ (ομάδα Β') όλης της χώρας. Στα Αρχαία Ελληνικά εξετάζονται σήμερα οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης και στα Μαθηματικά οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης.

Την Τετάρτη οι μαθητές θα διαγωνιστούν σε Λατινικά, Χημεία, Ηλεκτρολογία και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον.

Τετάρτη, 20 Μαΐου 2015

Έρευνα: Οι έφηβοι και η οικογένειά τους – Tα αποτελέσματα της κρίσης στην οικογένεια

  ΚΟΙΝΩΝΙΑ  //  ΕΡΕΥΝΑ    


  Π  ερισσότερες μονογονεϊκές οικογένεις, τέλος στις διακοπές, οικονομία στα τρόφιμα, λιγότερη υποστήριξη από τους γονείς, μεγαλύτερες εντάσεις στην οικογένεια… Αυτά είναι τα αποτελέσματα της κρίσης στην Ελλάδα.
Κύρια ευρήματα σχετικά με τη δομή της οικογένειας, την οικονομική κατάστασή της και τις οικογενειακές σχέσεις των εφήβων:
-Διαχρονικά, από το 1998 στο 2014 έχει διπλασιαστεί το ποσοστό των εφήβων που αναφέρουν ότι ζουν σε μονογονεϊκή οικογένεια (από 5,5% σε 11,8%).
-Το 2014 ένας στους 4 εφήβους απάντησε ότι έχει τουλάχιστον έναν γονιό αλλοδαπής εθνικότητας με ποσοστό 12,1% να απαντούν ότι και οι δύο γονείς τους είναι αλλοδαπής εθνικότητας.
-Από το 1998 στο 2006 παρατηρήθηκε αυξητική τάση στο ποσοστό των εφήβων που θεωρούσαν ότι η οικογένειά τους έχει καλή οικονομική κατάσταση ενώ από το 2010 στο 2014 το αντίστοιχο ποσοστό μειώνεται σημαντικά (από 64,7% σε 48,2%).
-Το 2014 το ποσοστό των εφήβων που ανέφεραν ότι οι γονείς τους είναι άνεργοι και ψάχνουν για δουλειά ήταν διπλάσιο (14,6%) συγκριτικά με το 2010 (6,8%) και πενταπλάσιο συγκριτικά με το 2002 (3,2%).
-Σημαντική μερίδα των εφήβων ανέφεραν το 2014 ότι λόγω της οικονομικής κρίσης σταμάτησαν να πηγαίνουν διακοπές (27,9%) ενώ παράλληλα αυξήθηκαν οι καυγάδες και οι εντάσεις στην οικογένεια (27,3%).
-Μικρότερη, αλλά άξια προσοχής, μερίδα μαθητών απάντησαν ότι λόγω της οικονομικής κρίσης λείπουν στην οικογένειά τους χρήματα για την αγορά τροφίμων (5,4%) και ότι χρειάστηκε να μετακομίσουν σε άλλη περιοχή ή μαζί με συγγενείς (8,2%).
-Παρά το γεγονός ότι οι έφηβοι ανέφεραν καυγάδες και εντάσεις στην οικογένεια λόγω της οικονομικής κρίσης, η συνολική ικανοποίησή τους από τις σχέσεις που αναπτύσσονται στην οικογένεια δεν μεταβάλλεται διαχρονικά.
-Αν και οι περισσότεροι έφηβοι απάντησαν ότι τους είναι εύκολο να μιλούν στη μητέρα ή τον πατέρα τους, ένας στους 9 (10,9%) ανέφερε ότι δεν του είναι εύκολο να μιλήσει σε κανέναν από τους δύο γονείς του.
-Από την ηλικία των 11 στην ηλικία των 15 ετών μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των εφήβων που νιώθουν υποστήριξη από την οικογένειά τους.
-Σημαντικό ποσοστό των εφήβων ανέφεραν ότι οι γονείς τους δεν γνωρίζουν τις δραστηριότητές τους- εντούτοις, η μητέρα των εφήβων φαίνεται να έχει μεγαλύτερη γνώση από τον πατέρα για το πού βρίσκονται στον ελεύθερό τους χρόνο , ποιοι είναι οι φίλοι τους και πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους.

_______________
πηγή: Μαρία Τσιλιμιγκάκη   //  iatropedia.gr

Παρασκευή, 15 Μαΐου 2015

Πανελλαδικές εξετάσεις 2015: Δείτε το μηχανογραφικό δελτίο

 

Στη δημοσιότητα έδωσε το Υπουργείο Παιδείας το μηχανογραφικό δελτίο για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2015. Μετά τις 15 Ιουνίου καλούνται οι υποψήφιοι να το καταθέσουν, αποκτώντας το απαραίτητο password. Τη Δευτέρα οι υποψήφιοι εξετάζονται στο πρώτο μάθημα, τη Νεοελληνική Γλώσσα.  
Την Δευτέρα ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων για τηνεισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ την Τρίτη 19 Μαΐου ξεκινούν οι εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄).
Οι υποψήφιοι μπορούν να μελετήσουν ή/και να εκτυπώσουν το μηχανογραφικό δελτίο που τους ενδιαφέρει και συγκεκριμένα ή το μηχανογραφικό δελτίο των ΓΕΛ & ΕΠΑΛ-Β΄ ή το μηχανογραφικό δελτίο των ΕΠΑΛ-Α΄.
Μετά τις 15 Ιουνίου και κατόπιν νέας ενημέρωσης, όλοι οι υποψήφιοι θα προσέλθουν στα Λύκειά τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), ώστε να υποβάλλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο.

Μηχανογραφικό δελτίο για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑΣ Β'


Μηχανογραφικό Δελτίο για ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑΣ Α'


Διαδικασία του 10% χωρίς νέα εξέταση
Οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν το 10% των θέσεων χωρίς νέα εξέταση, μετά τις 15 Ιουνίου θα έρθουν σε επαφή με το Λύκειό τους, ώστε να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) και στην πορεία να υποβάλλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο. Υπενθυμίζεται ότι
- δικαίωμα για το 10% των θέσεων έχουν όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων ΓΕΛ ή των ημερήσιων ΕΠΑΛ τα έτη 2013 ή 2014, διεκδικώντας το αντίστοιχο ποσοστό θέσεων (40% για το 2013 και 60% για το 2014).
 - όσοι απόφοιτοι είναι υποψήφιοι για το 10%, συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα ή δικαίωμα να εξεταστούν ξανά σε ειδικό μάθημα ή στα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ, αλλά συνυπολογίζονται τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση.
Στο πλαίσιο της καλύτερης δυνατής προετοιμασίας των μαθητών, το Υπουργείο υπενθυμίζει στους υποψήφιους:
- να γνωρίζουν ακριβώς το εξεταστικό κέντρο, στο οποίο εξετάζονται και να γνωρίζουν την ακριβή διεύθυνση, ώστε να είναι έγκαιρα παρόντες, για να μην χάσουν την εξέτασή τους.
- να έχουν οπωσδήποτε μαζί τους το δελτίο εξεταζομένου που έχουν πάρει από τα Λύκειά τους.
- κατά την ώρα εξέτασης να ακολουθούν τις οδηγίες των εκπαιδευτικών, για να μην διαταράσσεται η εξεταστική διαδικασία.

Το πρόγραμμα των πανελλαδικών έχει ως εξής:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΓΕΛ)
ΚΑΙ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ(ΟΜΑΔΑ Β΄) ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ


ΗΜΕΡ/ΝΙΑΜΑΘΗΜΑΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ18-5-2015-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ20-5-2015-ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-ΦΥΣΙΚΗ
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ
-ΙΣΤΟΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ22-5-2015-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-ΧΗΜΕΙΑ – ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ

-ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
(ΚΥΚΛΟΣ ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ & ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
(ΚΥΚΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ)
ΔΕΥΤΕΡΑ25-5-2015-ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΚΛΩΝ)
ΤΕΤΑΡΤΗ27-5-2015-ΛΑΤΙΝΙΚΑ
-ΧΗΜΕΙΑ
-ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ

-ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΥΚΛΟΣ ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ & ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΥΚΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ29-5-2015-ΙΣΤΟΡΙΑ

-ΦΥΣΙΚΗ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΚΛΩΝ)
ΤΡΙΤΗ2-6-2015-ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ



ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)


ΗΜΕΡΑΗΜΕΡ/ΝΙΑΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΤΡΙΤΗ19-5-2015-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΠΕΜΠΤΗ21-5-2015-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ι
ΤΕΤΑΡΤΗ3-6-2015-ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
-ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΙΙ
-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ
-ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΙΙ
ΠΕΜΠΤΗ4-6-2015-ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΙΙ
-ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
-ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
-ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
-ΑΝΘΟΚΗΠΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
-ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ5-6-2015-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ
-ΔΟΜΗΜΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
-ΑΓΩΓΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ
-ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ6-6-2015-ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ
-ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΙΙ
-ΦΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
-ΑΡΧΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ-ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ8-6-2015-ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ
-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΕΩΝ
-ΜΗΧΑΝΕΣ ΠΛΟΙΟΥ Ι
-ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
-ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΠΙΟΥ
ΤΡΙΤΗ9-6-2015-ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
-ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
-ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΨΥΞΗΣ
-ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ ΙΙ
-ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΦΟΡΤΙΩΝ


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015
 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ  ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΓΕΛ)

ΗΜΕΡ/ΝΙΑΜΑΘΗΜΑΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΡΙΤΗ9-6-2015-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ10-6-2015-ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-ΦΥΣΙΚΗ
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ
-ΙΣΤΟΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΠΕΜΠΤΗ11-6-2015-ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-ΒΙΟΛΟΓΙΑ
-ΧΗΜΕΙΑ – ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ

-ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
(ΚΥΚΛΟΣ ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ & ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
(ΚΥΚΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ12-6-2015-ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΚΛΩΝ)
ΣΑΒΒΑΤΟ13-6-2015-ΛΑΤΙΝΙΚΑ
-ΧΗΜΕΙΑ
-ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ

-ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΥΚΛΟΣ ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ & ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΥΚΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ)
ΔΕΥΤΕΡΑ15-6-2015
-ΙΣΤΟΡΙΑ

-ΦΥΣΙΚΗ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤ/ΝΣΗΣ (ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΚΛΩΝ)
ΤΡΙΤΗ16-6-2015-ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 2015 ΓΙΑ ΓΕΛ & ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΕΣ Α΄ & Β΄)

ΗΜΕΡΑΗΜΕΡ/ΝΙΑΜΑΘΗΜΑΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ17-6-2015ΑΓΓΛΙΚΑ10.00 π.μ.
ΠΕΜΠΤΗ18-6-2015ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ08.30 π.μ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ19-6-2015ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ08.30 π.μ
ΣΑΒΒΑΤΟ20-6-2015ΓΑΛΛΙΚΑ08.30 π.μ.
ΙΣΠΑΝΙΚΑ16.00 μ.μ
ΔΕΥΤΕΡΑ22-6-2015ΑΡΜΟΝΙΑ08.30 π.μ.
ΤΡΙΤΗ23-6-2015ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ08.30 π.μ
ΤΕΤΑΡΤΗ24-6-2015ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ08.30 π.μ 
ΙΤΑΛΙΚΑ16.00 μ.μ

** Όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις μπορείτε να τις βρείτε και στην επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΟΠΑΙΘ www.minedu.gov.gr στο σύνδεσμο ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ. 

Τετάρτη, 13 Μαΐου 2015

H Α. Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη τακτικό μέλος της European Academy of Sciences and Arts

  ΘΕΜΑΤΑ  ΠΑΙΔΕΙΑΣ 





Αγαπητέ κ. Αϊβαλή
Σας ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την τιμητική προσφορά των τευχών τ.έ. τής έκδοσής σας"Αρκαδικό Βήμα".
Πρόκειται για μία εφημερίδα με αισθητική, οργανωμένη και ποικίλη ύλη, αλλά κυρίως με σεβασμό στην γλώσσα -από όλες τις απόψεις - τόσο των συντακτών όσο και των συνεργατών της.
Με ιδιαίτερη χαρά διάβασα (στην στήλη "Παιδεία // Εκπαίδευση ") συγχαρητήριες ευχές για την  εξέλιξη τής νέας επιστήμονος Ελένης Λεοντσίνη, κόρης των αγαπητών συναδέλφων μου Αθανασίας Γλυκοφρύδη και Γιώργου Λεοντσίνη. 
Νομίζω ότι την ίδια χαρά θα νοιώσετε και σεις και οι αναγνώστες σας από το γεγονός ότι την ίδια περίπου ημερομηνία η μητέρα της Ελένης, η  Αθανασία Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, ομότιμη καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α., έδινε διαλέξεις σε Πανεπιστήμιο τής Κίνας, ενώ τρεις περίπου μήνες μετά εξελέγη τακτικό μέλος της European Academy of Sciences and Arts.  

Σας προωθώ (βλ. παρακάτω) σχετική ανακοίνωση τού Γραφείου Τύπου τού ΕΚΠΑ.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση
Ομότιμος Καθηγητής Λαυρέντιος Γ. Δελλασούδας*
τ. Ειδικός Γραμματέας Σώματος Ομοτίμων Καθηγητών  Πανεπιστημίου Αθηνών
π.  Πρόεδρος  Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας  και
 Ενιαίου Συλλόγου Μελών ΔΕΠ  Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ

Κοραή  55, Νέα Σμύρνη - 171 22
e-maillavdellas@ppp.uoa.gr
τηλ.: 210 9319597,  6932 424825, Fax: 210 9319598

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 
Εθνικόν και Καποδιστριακόν
Πανεπιστήμιον Αθηνών
               ~~~
Αθήνα, 09/01/2015

H ομότιμη καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α. 
Αθανασία Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη
εξελέγη τακτικό μέλος της European Academy of Sciences and Arts


H ομότιμη καθηγήτρια φιλοσοφίας του Ε.Κ.Π.Α. Αθανασία Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη εξελέγη τακτικό μέλος της European Academy of Sciences and Arts. Η επίσημη υποδοχή της θα λάβει χώρα σε Πανηγυρική Ολομέλεια της Ακαδημίας στην έδρα της στο Salzburg,  στις 7 Μαρτίου 2015. 
Η εκλογή της κ. Λεοντσίνη συνιστά επιβράβευση μιας πολύχρονης προσπάθειας των ερευνών της στη νεότερη ευρωπαϊκή και νεοελληνική φιλοσοφία και στο ευρύτερο πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών. Παράλληλα, αποτελεί ακόμα μία σημαντική διάκριση μέλους Δ.Ε.Π. του Ε.Κ.Π.Α., επιβεβαιώνοντας εκ νέου το υψηλότατο επίπεδο του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του Πανεπιστημίου μας.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι από 9 Νοεμβρίου έως 22 Νοεμβρίου 2014, στο πλαίσιο του Overseas Experts Visiting Project of the Ministry of Education of China, μετά από πρόσκληση του Department of Philosophy του Nanjing University, ενός από τα σημαντικότερα Πανεπιστήμια της Κίνας, η ίδια καθηγήτρια έδωσε με επιτυχία στις 11/11/14 και 14/11/14, ως Visiting Professor, τις ακόλουθες διαλέξεις: "Orientalism in Modern Greek Art"  και "The Development of Aesthetics in Modern Greece: 1800-2010", τις οποίες παρακολούθησαν καθηγητές του Πανεπιστημίου, καθώς και προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές.
___________
* Προδημοσίευση από την εφημερίδα "Αρκαδικό Βήμα", Μάιος 2015.

Δευτέρα, 11 Μαΐου 2015

Ηρεμία και σωστή διατροφή για καλές επιδόσεις στις Πανελλαδικές

   Πανελλαδικές εξετάσεις  

Λίγες ημέρες απομένουν για την έναρξη των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, μια περίοδο ιδιαίτερα φορτισμένη για τους μαθητές, καθώς από τη μία κυριαρχεί το άγχος των επιδόσεων και από την άλλη, η σκέψη για τις στιγμές χαλάρωσης που θα ακολουθήσουν μόλις αυτές ολοκληρωθούν.

Ηρεμία και σωστή διατροφή για καλές επιδόσεις στις Πανελλαδικές
Η ψυχολόγος - παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο διευκρινίζει ότι «η περίοδος των εξετάσεων είναι κάτι δύσκολο για τα παιδιά, καθώς είναι κάτι άγνωστο γι αυτά, ενώ τους δημιουργεί ανησυχία και σημαντικό προβληματισμό».
«Ακόμα και τα παιδιά που είναι καλά προετοιμασμένα έχουν ιδιαίτερο άγχος εκείνη τη στιγμή. Μπορεί να φοβούνται μήπως δεν γράψουν καλά, μήπως δεν περάσουν, κάνοντας «μαύρα» σενάρια», προσθέτει.
«Οι γονείς είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνονται πως αισθάνονται τα παιδιά τους…» εξηγεί η κ. Καππάτου. «Ο ρόλος του γονιού είναι εξαιρετικά σημαντικός. Πολλές φορές έχουν τις καλύτερες των προθέσεων, αλλά δυστυχώς με τη στάση τους δεν λειτουργούν καθησυχαστικά στα παιδιά. Πρέπει οι ίδιοι να καταλάβουν ότι όσο και να πιέζουν τώρα τα παιδιά -τις παραμονές ειδικά των εξετάσεων- δεν έχει κανένα νόημα. Γι' αυτό πρέπεινα αποφεύγονται οι φασαρίες, οι εντάσεις, οι διαρκείς υποδείξεις. Όταν βλέπουν ότι το παιδί τους είναι πιεσμένο ή αγχωμένο, να καθίσουν να το ακούσουν με προσοχή, αποφεύγοντας τα κηρύγματα. Να το προτρέψουν να σκεφτεί θετικά, ακόμη και να βάλει στη σκέψη του ότι σε λίγες μέρες οι εξετάσεις θα τελειώσουν και να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί εκείνη τη στιγμή».
Να μην μεταφέρουν οι γονείς στα παιδιά το δικό τους άγχος και τη δική τους αγωνία, συμβουλεύει η γνωστή ψυχολόγος καθώς «οι γονεϊκές προσδοκίες είναι που αυξάνουν το άγχος των παιδιών. Πρέπει να διατηρούν την ψυχραιμία τους και την ηρεμία τους και να μη δείχνουν, ούτε την ημέρα που δίνει το παιδί εξετάσεις, αγχωμένοι. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να «διαβάζουν» τους γονείς, ακόμα κι αν δεν τους πουν τίποτα, το βλέπουν στα μάτια και το αισθάνονται ακόμα και από τις κινήσεις που κάνουν».
«Είναι βασικό» λέει η γνωστή παιδοψυχολόγος «να διασφαλίσουμε στα παιδιά ένα ήρεμο περιβάλλον, χωρίς κριτικές ή απαγορεύσεις. Τα παιδιά θέλουν στη συγκεκριμένη φάση συμπαράσταση, υποστήριξη και μερικές φορές καθοδήγηση. Για παράδειγμα, μπορεί ένα παιδί να έχει παραιτηθεί και να μη θέλει να κάνει επανάληψη, επειδή φοβάται, γιατί νιώθει ότι εκείνη τη στιγμή δεν θυμάται τίποτα. Τότε οι γονείς πρέπει να λειτουργήσουν με θετική ενίσχυση και χωρίς υπερβολές, χωρίς υπερπροστασία».
Ποια είναι όμως εκείνα τα σημάδια που «μιλούν» από μόνα τους για μια ιδιαίτερα πιεσμένη ψυχολογική κατάσταση ενός εφήβου; Η ψυχολόγος εξηγεί: «Μπορεί το ίδιο το παιδί να μιλήσει για το άγχος του, μπορεί να κάνει κακές σκέψεις ότι δεν θα πετύχει και δεν θα γράψει τίποτε, ότι του χρόνου πρέπει να ξαναδώσει εξετάσεις… Μπορεί να δυσκολεύεται στον ύπνο, τελευταία στιγμή να μην έχει όρεξη να διαβάσει, να υπάρχουν ξεσπάσματα κλάματος, να βρίσκεται σε υπερένταση και να δημιουργεί καυγά με το παραμικρό, να μη θέλει να του φωνάξει κανένας. Όλα αυτά είναι σημαντικές ενδείξεις ότι το παιδί μας έχει άγχος και εκεί ο ρόλος του γονιού πρέπει να είναι καθησυχαστικός».
Όσο για το εάν υπάρχουν διέξοδοι χαλάρωσης, ικανές να μειώσουν το άγχος και την κούραση, η κ. Καππάτου απαντά: «Βεβαίως και υπάρχουν. Η ήπια άθληση, η μουσική, ο χορός, η συζήτηση με φίλους, αποτελούν μαγικές ενασχολήσεις για τα παιδιά την περίοδο των εξετάσεων που μπορούν να λειτουργήσουν χαλαρωτικά. Επίσης, το να είναι οι γονείς ένα μεγάλο «αυτί» για να τα ακούσει, δημιουργώντας θετικές προϋποθέσεις, είναι μια εξαιρετική διέξοδος».
Σε στιγμές, όμως, που ο οργανισμός πρέπει να αντέξει στη δοκιμασία του έντονου άγχους και να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις για συγκέντρωση, ετοιμότητα και διαύγεια, είναι επίσης απαραίτητη μια ισορροπημένη διατροφή.
«Οι κόποι μιας ολόκληρης χρονιάς κρίνονται σε λίγες στιγμές. Γι' αυτό όσο απαραίτητο είναι το μεθοδικό διάβασμα, άλλο τόσο απαραίτητη είναι την περίοδο αυτή η σωστά οργανωμένη διατροφή», τονίζει η σύμβουλος διατροφής Δήμητρα Τσερδανέλη.
Τι πρέπει όμως να τρώνε τα παιδιά ώστε να αποδίδουν πνευματικά καλύτερα; Ψάρια, ξηροί καρποί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά (ειδικά τα τυριά), φρέσκα φρούτα και λαχανικά, είναι ορισμένα από τα τρόφιμα που δεν θα πρέπει να λείπουν ποτέ από το καθημερινό διαιτολόγιο.
Δίνοντας μερικές συμβουλές για την περίοδο εξετάσεων, η σύμβουλος διατροφής μιλά για το μυστικό της επιτυχίας που δεν είναι άλλο από το πρωινό. Αποτελεί το σημαντικότερο γεύμα για την πνευματική απόδοση. Επίσης, αν οι υποψήφιοι κάνουν δίαιτα, θα πρέπει να την διακόψουν, αφού μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό, ευερεθιστότητα, αυξημένη κόπωση, μείωση της συγκέντρωσης, δυσκολίες απομνημόνευσης και γενικότερα μπορεί να αυξήσει το άγχος και να περιορίσει την πνευματική απόδοση.
Η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων φαγητού σε τακτά χρονικά διαστήματα, περίπου κάθε 3-4 ώρες, κυρίως υγιεινών σνάκ όπως φρέσκα φρούτα, φυσικοί χυμοί, σάντουιτς με ψωμί ολικής άλεσης, σπιτικές πίτες και ανάλατοι ξηροί καρποί είναι επιτακτική.
«Δυστυχώς» για τα παιδιά, θα πρέπει να αποφεύγονται τα γλυκά, εκτός από λίγη σοκολάτα η οποία περιέχει συστατικά που σχετίζονται με την τόνωση, τη μείωση του άγχους και τη βελτίωση της διάθεσης. Τέλος, προσοχή στους καφέδες, αφού η υπερκατανάλωση καφεΐνης επιτείνει την νευρικότητα και βλάπτει σοβαρά την πνευματική απόδοση.
_____________
Πηγή: ΑΜΠΕ
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=64185029

Πέμπτη, 7 Μαΐου 2015

Ο Αναγνωστάκης, η πρώτη μεταπολεμική γενιά και η αντι-ήττα

     ΠΟΙΗΣΗ   

Ο Αναγνωστάκης αναφέρει ότι ο όρος «ποίηση της ήττας» ήταν μια ταμπέλα που εύκολα είχε δοθεί και είχε σφραγίσει ένα μόνιμο τρόπο κριτικής συμπεριφοράς. Η ποίηση της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς περιγράφει την αντιήττα


Του Οδυσσέα Αϊβαλή*

Η πρώτη μεταπολεμική γενιά εμφανίστηκε εκδοτικά τη δεκαετία του 1940. Το ιστορικό και κοινωνικό περιβάλλον της εποχής, Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος, επηρέασε άμεσα τους ποιητές της γενιάς και το έργο τους. Η Αντίσταση λειτουργεί σαν αφετηρία και αποτελεί ένα μόνιμο σημείο αναφοράς, με τα οράματα της απελευθέρωσης και της κοινωνικής ανανέωσης.
Χαρακτηριστικό της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς είναι η πρώιμη ηλικία κατά την οποία γίνεται η πρώτη δημοσίευση των ποιημάτων τους, όπου ο μέσος όρος είναι τα είκοσι χρόνια, αποτέλεσμα της πίεσης των γεγονότων και των εμπειριών που βιάζονται να εκφραστούν.
Η τεχνοτροπία που τη χαρακτηρίζει είναι ο ελεύθερος στίχος και το ελεύθερο σύστημα στροφών. Η ομοιοκαταληξία και το παραδοσιακό σύστημα έχουν σατυρική χρήση. Κυριαρχεί η κυριολεξία και η ρεαλιστική αποτύπωση των εμπειριών. Η καταγραφή και η διάγνωση των εμπειριών χαρακτηρίζει το ποιητικό έργο της μεταπολεμικής γενιάς, όπου οι περισσότεροι ποιητές συνδυάζουν την ποιητική πράξη με την πολιτική συμμετοχή.
Η πρώτη μεταπολεμική γενιά αντλεί την ύλη της από τον άνθρωπο και τον πολιτισμό. Γίνεται μία προβολή των εμπειριών αυτής της γενιάς από το ανθρώπινο στο φυσικό πεδίο. Υπάρχει μία αναγκαστική αποξένωση από τη φύση στην οποία προβάλλεται η εμπειρία του στρατοπέδου. Στους τόπους εξορίας τα φυσικά στοιχεία γίνονται τμήμα των βασανιστηρίων και της απομόνωσης από τον έξω κόσμο. Η αποξένωση από τη φύση εμφανίζεται ως επακόλουθο του εγκλεισμού και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Η κοινή συλλογική βάση απ’ όπου ξεκινούν οι μεταπολεμικοί ποιητές είναι η ένταξή στις δυνάμεις της Αριστεράς και η συμμετοχή στα κινήματα αντίστασης. Με αφετηρία τα βιώματα της συλλογικής δράσης στις αντιστασιακές οργανώσεις, οι ποιητές γράφουν πρωτόλεια ποιήματα, που προέρχονται από την ενεργητική τους ένταξη στον αγώνα. Κατά το χρονικό διάστημα 1943-1949,η εξελικτική πορεία της αντιστασιακής δράσης περνά από τρία στάδια. Την ενεργητική αντίσταση, που διεξάγεται ως ένοπλος αγώνας προς τις αντίπαλες ομάδες, εναντίον των ξένων κατακτητών (1943-1944), εναντίον των πολιτικών αντιπάλων τον Δεκέμβρη του 1944 και εναντίον του κρατικού μηχανισμού (1946-1949). Ανάλογα με αυτές τις ιστορικο-πολιτικές συνθήκες διαμορφώνεται και η ποιητική δραστηριότητά τους. 
Η κρίση της αγωνιστικής ιδεολογίας και της ενότητας στην αριστερά εκδηλώνονται στην μεταπολεμική πολιτική ποίηση. Υπήρξε κριτική για την προσπάθεια απολογισμού της ήττας στον Εμφύλιο, η οποία απέδωσε στην πρώτη μεταπολεμική γενιά τον όρο «ποίηση της ήττας». Ο Αναγνωστάκης αναφέρει ότι ο όρος «ποίηση της ήττας» ήταν μια ταμπέλα που εύκολα είχε δοθεί και είχε σφραγίσει ένα μόνιμο τρόπο κριτικής συμπεριφοράς. Υπάρχουν ποιητές που εξέφρασαν τις επιπτώσεις μιάς ήττας, που δεν ήταν μόνο στρατιωτική, αλλά και πολιτική. Συνειδητοποίησαν μια πραγματικότητα, αλλά οι ίδιοι δεν υπήρξαν ηττημένοι, ούτε εγκατέλειψαν τον αγώνα για τον κοινωνικό μετασχηματισμό.
Η ποίηση της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς περιγράφει την αντιήττα. Είναι απαραίτητος ο διαχωρισμός ανάμεσα στην απασχόληση με το θέμα της ήττας και στην παράδοση στην ήττα. Η απασχόληση με το θέμα της ήττας κυριάρχησε φανερώνοντας δημιουργική ωριμότητα και εντιμότητα [1]. Έτσι, η θεματική της μεταπολεμικής ποίησης επηρεάζεται καθοριστικά από την ήττα των αριστερών δυνάμεων, η οποία δεν είναι μόνο πολιτική, αλλά εντάσσεται μέσα στη γενικότερη αίσθηση της δοκιμασίας.

«Κι ήθελε ακόμη πολύ φως να ξημερώσει. Όμως εγώ
Δέν παραδέχτηκα την ήττα. Έβλεπα τώρα
Πόσα κρυμμένα τιμαλφή έπρεπε να σώσω»
(Μ. Αναγνωστάκης, «Κι ήθελε ακόμη», Η Συνέχεια 2)

Ο βιωματικός χρόνος της δοκιμασίας καθορίζει την ποίηση της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Οι πολιτικές διώξεις, οι συλλήψεις και οι εκτοπίσεις των αριστερών ποιητών αποτυπώνονται με υπαρξιακή αγωνία στην ποίηση.
Η νύχτα και η σιωπή είναι το μόνιμο εξωτερικό σκηνικό στους δρόμους της πολιτείας, ενώ η αλλοίωση της ζωής και η ιδεολογική διάψευση διαπερνούν την ύπαρξη, τη γλώσσα και το αίσθημα της μεταπολεμικής ποίησης. Η πραγματικότητα της εποχής δίνει αντιπροσωπευτικά στοιχεία στην ποίηση, διαμορφώνοντας ένα κοινό πεδίο αναφοράς με κοινά εξωτερικά χαρακτηριστικά που διακρίνονται για την ρεαλιστική απόδοση των πραγματικών σχέσεων.
Η δοκιμασία που επιβλήθηκε στους ποιητές θα είναι γι’ αυτούς το τίμημα της ιδεολογικής πίστης και απόδειξη της πολιτικής τους ηθικής. Η ποιητική παραγωγή που αναφέρεται στον βιωματικό χρόνο και την περιπέτεια της εξορίας διακρίνεται ως σύγχρονη ποιητική καταγραφή, ποίηση-μαρτυρία, αλλά και ως ποίηση μνήμης.
Στην ποίηση του Αναγνωστάκη κυριαρχεί ο διάλογος με τον χρόνο. Υπάρχει διαλεκτική ανάμεσα στον ιστορικό χρόνο και τον χρόνο της μνήμης. Γίνεται αντιπαράθεση ανάμεσα στην ποιητική μικροσκοπική κλίμακα και στην απρόσωπη μακροσκοπική κλίμακα της ιστορίας. ΟΣτόχος είναι η μόνη συλλογή του Αναγνωστάκη στην οποία παρατηρείται χρήση της ειρωνείας. Η ειρωνεία εκθέτει την ταπείνωση από τον πολιτικό εξαναγκασμό και θέτει το πρόβλημα της κοινωνικής στράτευσης της ποίησης. Ο συνδυασμός της γραφειοκρατικής καθαρεύουσας και της λαϊκής γλώσσας, η πεζή διάταξη της φράσης και η θεματική προσήλωση στο απτό και συγκεκριμένο, επαναφέρουν το λόγο σε θέση μαχητική.
Ο Αναγνωστάκης μέσα στις συνθήκες της δικτατορίας κάνει έντονο τον πολιτικό του λόγο αδιαφορώντας για την ποιητική αισθητική. Επιστρέφει έτοιμος να δώσει τη συνεισφορά του στην κοινή μάχη. Το πρώτο ποίημα της συλλογής του Στόχου, η Ποιητική, όπου ο ποιητής επιβεβαιώνει σε τόνο πολεμικό, μία εργαλειακή χρήση της ποίησης, που κυριαρχεί η καταγγελία και η πολιτική παρέμβαση:

Ποιητική

― Προδίδετε πάλι την Ποίηση, θα μου πεις,
Tην ιερότερη εκδήλωση του Aνθρώπου
Tην χρησιμοποιείτε πάλι ως μέσον, υποζύγιον
Tων σκοτεινών επιδιώξεών σας
Eν πλήρει γνώσει της ζημίας που προκαλείτε
Mε το παράδειγμά σας στους νεωτέρους.

― Tο τί δ ε ν πρόδωσες ε σ ύ να μου πεις
Eσύ κι οι όμοιοί σου, χρόνια και χρόνια,
Ένα προς ένα τα υπάρχοντά σας ξεπουλώντας
Στις διεθνείς αγορές και τα λαϊκά παζάρια
Kαι μείνατε χωρίς μάτια για να βλέπετε, χωρίς αυτιά
N΄ ακούτε, με σφραγισμένα στόματα και δε μιλάτε.
Για ποια ανθρώπινα ιερά μάς εγκαλείτε;

Ξέρω: κηρύγματα και ρητορείες πάλι, θα πεις.
Έ ναι λοιπόν! Kηρύγματα και ρητορείες.

Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις 

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος».
Η ποίηση είναι αναγκαία στην πολιτική όταν αυτή δίνει φωνή σε αυτό που είναι χωρίς φωνή. Όταν δίνει ένα όνομα σε αυτό που δεν έχει ακόμη όνομα και ειδικά σ΄ αυτό που η πολιτική γλώσσα αποκλείει ή προσπαθεί ν΄ αποκλείσει. Δηλαδή τις όψεις, τις καταστάσεις, τις γλώσσες τόσο του εξωτερικού όσο και του εσωτερικού κόσμου. Εκείνες τις τάσεις που καταπιέζονται στα άτομα και στην κοινωνία.

_________________________

* Εκπαιδευτικός,
Φοιτητής “Πολιτική Επιστήμη και Κοινωνιολογία”
στο Μεταπτυχιακό Σπουδών ΕΚΠΑ
Ήταν υποψήφιος Σύμβουλος της 1ης Δημοτικής Κοινότητας Αθήνας
με την "Ανοιχτή Πόλη" το 2014

______
[1] Ιλίνσκαγια, Σ.(1986). Η μοίρα μιάς γενιάς. Αθήνα: Εκδόσεις Κέδρος.
http://rnbnet.gr/details.php?id=12113


Δείτε: Ετος Μανόλη Αναγνωστάκη το 2015 στη Θεσσαλονίκη
 http://politistiko-magazino.blogspot.gr/2015/02/2015_10.html

Παρασκευή, 1 Μαΐου 2015

Οι εξετάσεις αναβάλλονται, έχουμε εξέγερση! Στη Νομική Σχολή του UDC (University of the District of Columbia) στις Η.Π.Α

 Πέραν του Ατλαντικού... Η επανάσταση  άρχισε χωρίς εμάς....

Shelley Broderick, η κοσμήτορας που νοηματοδοτεί εκ νέου τους όρους εκπαίδευση και δικαιοσύνη
Το Περιοδικό - Kοινωνία + Κινήματα - 01/05/2015

Αναβολή εξετάσεων για όσους φοιτητές από τη Νομική Σχολή του UDC συμμετέχουν ενεργά στις διαδηλώσεις της Βαλτιμόρης, υπερασπίζοντας νομικά τους συλληφθέντες.

Η Shelley Broderick είναι η κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του UDC (University of the District of Columbia) στις Η.Π.Α., το μοναδικό δημόσιο πανεπιστήμιο στην πρωτεύουσα Ουάσινγκτον. Πριν λίγες μέρες η κοσμήτορας εξέδωσε μια ανακοίνωση στους φοιτητές τής σχολής της η οποία ξεκινούσε με την ανησυχία της για την τροπή που έχει πάρει η υπόθεση της καταστολής των αστυνομικών απέναντι στους μαύρους πολίτες της χώρας και κατέληγε στο ότι πρέπει να στηρίξουν τους διαδηλωτές και γι’ αυτό όσοι φοιτητές θέλουν να συμμετάσχουν στη νομική υποστήριξη των διαδηλωτών, μπορούν να πάρουν αναβολή σε μια εξέταση. “…We would like to support this activism. To that end, if any student wishes to participate in legal support for the demonstrations, we will defer one exam until May 11…”
Στη χώρα που γεννήθηκε η εργατική πρωτομαγιά, που γεννήθηκαν κάποια από τα σημαντικά κοινωνικά και εργατικά κινήματα, εδώ και ένα χρόνο ολόκληρες κοινότητες ξεσηκώνονται ενάντια στην αστυνομική βία και αυθαιρεσία σε πολλές πόλεις. Τις τελευταίες μέρες ζούμε τις μάχες των ανθρώπων της Βαλτιμόρης, μετά τη δολοφονία του 25χρονου Freddie Gray από αστυνομικούς. Πάνω από 200 διαδηλωτές έχουν προσαχθεί, με 100 από αυτούς να απελευθερώνονται την περασμένη Τετάρτη χωρίς κατηγορίες.
Η κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του UCD, μία γυναίκα που εδώ και 25 χρόνια υπερασπίζεται την ένταξη των φοιτητών στα πανεπιστήμια, μαζί με μια εκπαίδευση που θα είναι για όλους και μια δικαιοσύνη που δεν θα ασκείται από τους προνομιούχους για τους προνομιούχους, προχώρησε σε μία αποφασιστική κίνηση, που δείχνει τι σημαίνει εκπαίδευση και δικαιοσύνη σε έναν κόσμο που χρειάζεται εκ νέου να προσδιορίσει τις έννοιες αυτές.
Η απόφαση έχει προκαλέσει σοκ στην κοινή γνώμη της Αμερικής, με τις μεγάλες εφημερίδες και κανάλια να ειρωνεύονται και να σχολιάζουν απαξιωτικά την κίνηση αυτή. Χαρακτηριστικό το βίντεο από το Fox News (και ενδεικτικά τα σχόλια που ακολουθούν τη δημοσίευση του βίντεο στην ιστοσελίδα του Fox News).
~~~~~~~~~~~~~~

Ακολουθεί το γράμμα της Shelley Broderick προς τους φοιτητές της, δημοσιευμένο στην Washigton Post:

«Αγαπητοί Φοιτητές,
Παρακολουθούμε αυτό τον καιρό τα νέα από τη Βαλτιμόρη και ξέρουμε ότι επηρεάζουν βαθειά αρκετούς από εμάς, στην κοινότητα της Νομικής Σχολής. Όπως είπε και ο John Lewis πριν λίγες μέρες, το ζήτημα των πολιτικών δικαιωμάτων της εποχής μας αφορά στις σχέσεις κοινότητας-αστυνομίας. Σε ολόκληρη τη χώρα, εδώ και ένα χρόνο, οι ανησυχίες των κοινοτήτων των έγχρωμων πολιτών για την διαρκή και επίμονη αστυνομική κατάχρηση εξουσίας, αντανακλώνται σε διαδηλώσεις και στον δημόσιο διάλογο. Η δύναμη και η αφοσίωση όσων εμπλέκονται στο κίνημα αυτό μας εμπνέει και θέλουμε, ως Νομική Σχολή, να γίνουμε κομμάτι του κινήματος.

Η κατάσταση στη Βαλτιμόρη προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία. Και όχι μόνο γιατί η πόλη αυτή απέχει μόλις 30 μίλια, αλλά κι επειδή αρκετά μέλη της κοινότητάς μας έχουν ρίζες από εκεί. Είναι σημαντικό το να μην αγνοούμε αυτά που συμβαίνουν στους γείτονές μας. Και υπήρξαν αρκετοί φοιτητές που ήρθαν στο γραφείο μου με αίτημα να τους επιτραπεί να αναβάλουν μία εξέταση για αργότερα, έτσι ώστε να παράσχουν νομική στήριξη σε όσους βρίσκονται στο δρόμο για να υπερασπιστούν το δικαίωμα του Πρώτου Άρθρου του Συντάγματος.



Θα θέλαμε να υποστηρίξουμε ενεργά αυτή την κίνηση. Γι’ αυτό, αν κάποιοι φοιτητές επιθυμούν να συμμετάσχουν παρέχοντας νομική βοήθεια στους διαδηλωτές, αναβάλλουμε την εξέταση για τις 11 Μαΐου. Για να εξασφαλιστεί η συμμετοχή σας, θα πρέπει να έρθετε σε επαφή με κάποια από τις οργανώσεις νομικής υποστήριξης του κινήματος, να αναπτύξετε ένα σχέδιο για τη βοήθεια που σκοπεύετε να παρέχετε και να φέρετε το πλάνο αυτό στο Γραφείο της Κοσμητείας πριν από την εξέτασή σας. Εάν αντιμετωπίσετε κάποια δυσκολία στο να έρθετε σε επαφή με κάποια από τις νομικές ομάδες, μπορείτε να μου το πείτε και θα σας βοηθήσουμε. Επειδή αυτά τα ζητήματα επηρεάζουν το σύνολο της Νομικής Σχολής, θεωρούμε σημαντικό να στηρίξουμε την οργάνωση ενός φοιτητικού teach-in. Αυτές τις γεμάτες προκλήσεις μέρες, είναι πολύ σημαντικό να διοργανώνουμε γεγονότα στην κοινότητα, τα οποία συγκεντρώνουν τα μέλη μας γύρω από τα ζητήματα αυτά και προωθούν αμοιβαία υποστήριξη.
Το κίνημα για την «λογοδοσία της αστυνομίας» (police accountability movement) χρειάζεται και θα συνεχίσει να χρειάζεται τους καλύτερους δικηγόρους που μπορούμε να εκπαιδεύσουμε. Είναι για μας έμπνευση και σκοπός ύπαρξης το να αποτελέσετε το μέλλον της νομικής υποστήριξης για τις πιο σημαντικές υποθέσεις της επόμενης γενιάς. Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, ενώ η προσοχή μας είναι στραμμένη σε όσα συμβαίνουν σήμερα, να μη χάνουμε από τη ματιά μας τον ουσιαστικό ρόλο που έχετε να αναλάβετε όταν βγείτε από το Πανεπιστήμιο. Χρειάζεται να επενδύσουμε πάνω σας, για να είστε έτοιμοι να αναλάβετε τον ρόλο αυτό. Αυτή είναι η δέσμευση που μοιραζόμαστε μαζί σας.»




____________
http://www.toperiodiko.gr/%CF%8C%CF%83%CE%BF%CE%B9-%CF%86%CE%BF%CE%B9%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%AD%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%8D%CE%BD-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%B7%CE%BB%CF%89/